Ytterligare ett fiaskoval

Röstade för tredje året i kårvalet, vilket med året 6.9 procents valdeltagande placerar mig i en tämligen exklusiv grupp av studenter. Efter ytterligare ett fiaskoartat val (förra årets valdeltagande låg på samma nivå), är det inte utan att jag undrar om det inte borde vara det sista valet som arrangeras. När omkring 1500 av 24 000 röstberättigade bemödar sig att logga in på internet och avlägga sin röst (vilket tar högst tre minuter), finns varken engagemang eller legitimitet för de valda.  

Jag tror inte att en överväldigande majoritet av Uppsalas studenter är likgiltiga, eller för lata för att logga in på internet och rösta. Inte heller tror jag att studentkåren så pass fundamentalt misslyckats med att förklara varför de är viktiga. Problemet är snarare, befarar jag, är att kåren helt inte gör något, åtminstone inte tillräcklig för att göra någon skillnad. Prove me wrong!
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0