Första dagen på institutionen

Bloggen må ha frodats för att sedan somna in, begravts, återuppstått, dött, flammat upp för att lika snabbt spridas ut över bloggarnas minneslund igen, men just idag lever den, och det är gott så.

Imorgon har jag min andra "arbetsdag" på institutionen för radiologi, onkologi och klinisk immunologi vid Uppsala iniversitet. Efter ha kontaktat en professor efter en föreläsning i våras, blev jag erbjuden ett några veckors stipendium för att få en introduktion till några av de projekt som institutionen driver. Tydligen finns det gått om resurser, inte minst efter ett kontrakt som ger 50 miljoner kronor över fem år för att, som jag har förstått det, driva forskningen för transplantation av Langerhanska öar (de delar av bukspottkörteln som producerar insulin) till patienter med typ-1-diabetes, eller så kallad juvenil diabetes.

Och just typ-1-diabetes och dess etiologi (dvs mekanismer för uppkomsten av sjukdomen), har jag ägnat min första dag åt genom att läsa ett antal artiklar. Den grupp jag åtminstone för stunden förgyller (eller snarare betynger) med min närvaro är inne på spåret att infektioner av en viss typ av virus har en starkt bidragade orsak till att insulinproduktionen upphör. Imorgon ska jag försöka lära mig ett bildbehandlingsprogram för att kunna anlysera mikroskopiska bilder tagna av bukspottkörteln hos två individer som dött akut (vilket är mycket ovanligt nuförtiden) vid själva utbrottet av typ-1-diabetes.

Nog om detta.

Jag goda förhoppningar om att hösten kommer bli intressant, detta av många olika skäl på denna icke uttömmande lista:
  • Först och främst ser jag fram emot de närmaste tre veckorna med viss tillförsikt.
  • Därefter tar den första kliniska terminen på läkarprogrammet vid med utplaceringar vid flera sjukhus i regionen.
  • Jag kommer ha det ärofyllda ämbetet "prickare"  inom herrföreningen Skvadern vid Norrlands nation.
  • som student i termin 5 kommer jag vara "hedersgäst" vid preklinfesten och förhoppningsvis få se flera utsökta spex och njuta av mycket fjäsk.
  • Efter förra årets succé i tennisens division 1 är Studenternas IF tillbaka i elitserien (vilket iof innebär att jag behöver träna bättra och mer än förra säsongen).
  • Det är val i höst, och även om jag i skrivande stund är aningen bekymrad över läget, kommer det med all säkarhet bli intressant.

För övrigt hoppas jag att de infernaliska skogsbränderna får ett snart slut, likaså översvämningarna i Pakistan, Kina samt Nordkorea, och sannolikt ett eller två dussing till naturkatastrofer som Svensk media inte rapporterat om. Jag hoppas också att de blir en väckarklocka åt världen att klimatförändringarna måste tas på fullaste allvar och det snarast. Putin vill nog gärna glömma sitt tidigare uttalande om att Ryssland knappast skulle lida av lite varmare klimat, nu när brandröken ligger tät över Moskva.


Kommentarer
Postat av: storabbarn

det var trevligt och informativt att läsa

2010-08-10 @ 20:27:57
Postat av: Märtha

Kul att du är igång med bloggandet igen!

2010-08-11 @ 11:51:16
Postat av: Bertil

Halkade in här av en tilfällig tanke Arvid. Men det var roligt att läsa om vad du har för dig

2010-08-13 @ 21:22:12
Postat av: Julia Cromvik

Hej! Välkommen tillbaka till bloggandet! Kan du inte göra lite bevakning och kommentarer inför valet?

2010-08-20 @ 19:34:42
URL: http://cromvik.blogg.se/
Postat av: Julia Cromvik

När kommer det några nya inlägg?

2010-09-28 @ 23:52:32
URL: http://cromvik.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0