Några funderingar idag

Idag gjorde jag en lång löptur i det stora naturreservat som ligger bakom Sahlgrenska sjukhuset och i direkt anslutning till botaniska trädgården. Det var fantastiskt att springa i naturen i strålande vårsol.Under min tur i skogen slogs över hur få barnfamiljer det var som var ute. Istället var de gott om äldre och medelålders och några få min ålder som strosade runt och njöt. En dag som denna borde skogen vara full av små liv som busar runt i gyttja och klampar i mossan! 

Jag får en känsla av att det var fler barn på caféer i centrala staden tålmodig väntande medan deras föräldrar tar en kaffe mellan shoppingpassen än ute i naturen. Jag har på känn att det är fler barn som varit på en charterstrand än att upptäcka naturen en spårvagnshållplats bort. Jag tror mig veta att fler 80-talister svettas på stepmaskiner och löpband hellre än att motionera bland stock och sten, även en solig och ljum vårdag.  

Om min känsla att vi fjärmar oss från naturen är berättigad, vad får det för konsekvenser för vår relation till naturen och miljöarbetet på lång sikt?

I torsdags var jag på ett möte med GUMF, Göteborgs universitets miljöförening. Vi hade en samtalscirkel om etanol och dess potential som ersättare för fossila bränslen. Fyra kom. Fyra studenter av femtio tusen på Göteborgs universietet. Har föreningslivet tappat sin attraktionskraft? Om folkrörelser och föreningsliv utarmas, vad kommer det innebära för den svenska demokratin?

Många unga idag umgås lika mycket eller mer med vänner genom chattprogram och internet-communities som ansikte mot ansikte. Vad för det med sig att unga idag ofta har 300 "vänner" på facebook, men inte känner någon i samma trappuppgång?

Svensk public service-media och svenska kvalitetstidningar håller hög klass. Men vad händer när kvalitetsmedierna tappar konsumenter och en generation formar verklighetsuttfattningen med hjälp av kvällstidningarna, TV 5 och reklamradio? Hur kommer det påverka de svenska samhället?

Det här var några frågeställning jag funderade på när jag sprang i det vackra vädret idag. Några kommer jag behandla i framtida inlägg.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0