Idrottsrörlesen på väg att kapas

Den svenska idrottsrörelsen håller på att kapas av ett gäng direktörer som sätter de kommersiella intressena över allt annat. Exemplen är många. KLTK, kungliga tennisklubben i Stockholm, har tagits över att ett gäng som gjort om klubben till en country-club av amerikanskt snitt och ett liknande öde verkar Danderyds tennisklubb rönt.

Samma pengatörstande tongångar kan anas Ullevi, min egen klubb. Senast vid ett möte med en representant i styrelsen hämtad från näringslivet, fick jag noggrant förklarat förmig att "allt handlar om ekonomi". Frölunda hockey har funderat (eller åtminstone undersökt möjligheterna) på att lämna elitserien och istället spela med den ryska ligan. I tidningen Focus förklarar klubbdirektören Ahdrian att det "egentligen är det ingen sportslig fråga utan mer en kommersiell fråga.

Jag tar mig för pannan över utvecklingen. Jag har alltid trott på den svenska idrottsrörelsen. Den har liksom varit en del av den svenska modellen och något jag varit stolt över: Idiella ledare och plats för alla, oavsett skicklighet. Idag går utvecklingen istället mot idrottsföreningar som drivs som vinstdrivande företag och tidig elitsatsning alá engelskt fotbollsinternat för 12-åringar. På vägen förlorar vi något och på sikt är jag rädd för att de svenska folkrörelserna, där idrottsföreingarna har haft en betydande roll, håller på att dö ut.

Gemenskap, klubbkänsla och social utveckling är det svårt att sätta en prislapp på och de är därför inget som dagens näringslivsindränkta styrelser prioriterar.

Med all kommersiellt tänkade skulle borde man åtminstone kunna ta för givet att klubbarnas ekonomi förbättras. Jag vet inte om det finns något entydigt svar, men vad gäller svenska tennisförbundet ,där förre SAS-chefen Carlzon varit generalsekreterare, så har motsatsen skett. Tennisförbundet befinner sig på ruinens brant och kraftigt tvingats skära ned på den sportsliga satsningen.

Kommentarer
Postat av: Anonym

bra åsikter
det var som attan
normalt brukar det inte vara bra att såga av den gren man sitter på

en som vet mycket

2008-04-29 @ 17:36:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0