Sveriges bloggelit

Sveriges mest lästa blogg (16 000 unika besökare per dag) drivs av en 16-årig tjej som beskriver sina passioner som shopping och att plåtas, samt skryter över en hennes sprängfyllda garderober.

Tydligen domineras den svenska blogosfären av unga tjejer som skriver om sina spännande shoppingfyllda liv. Metro uppmärksammade denna bloggtrend i veckan och interjuade tre unga tjejer med populära bloggar.

På frågan vad bloggarna handlar om svarade all tre mer eller mindre unisont att de först och främst handlar om dem själva och därutöver om shopping och mode.

För mig sympoliserar dessa bloggar en fixering på jaget och en jakt på ytliga värden. Visserligen hör självupptagenhet och bekräftelse till tonårstiden, men icke desto mindre hoppas jag att de ideal bloggarna förmedlar inte ger några bestående "men" hos läsarna.

Flera av de populära "shoppingbloggarna" lever i symbios med modeföretag och fungerar i praktiken som en något mer subtil form av marknadsföring. I förlängningen står bloggarna knappast för orginalitet och förnyelse, utan snarare likrikting.

Bloggarna i metro svarar att det är deras spännande och intressanta liv som lockar läsare. Jag tror inte det är deras spännande liv lika mycket som illusionen av ett spännande liv som fångar. För hur mycket spännade hinns med när man som "Blondinbella" erkänner att bloggandet tar åtta timmar om dagen ?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0